Проект USAID презентував дослідження з питань споживчого кредитування

15.05.2018

Представники Об’єднання фінансових установ взяли участь у публічному заході «Презентація результатів другої хвилі дослідження з питань споживчого кредитування», організатором якого виступив Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».

Проект моніторить впровадження та дію Закону про споживче кредитування. Результати першої хвилі дослідження, проведеного компанією GfK Ukraine, було презентовано Проектом у вересні 2017 року . Другу хвилю дослідження було проведено в грудні 2017 року – лютому 2018 року. ЇЇ метою було проаналізувати дотримання фінансовими установами ключових норм Закону (після того, як документ діяв уже 6 місяців) та визначити його вплив на стан рекламування фінансових послуг та розкриття інформації, а також на поведінку фінансових установ та споживачів.

Друга хвиля дослідження складалася з таких частин як кабінетне дослідження реклами, Mystery Shopping (візити методом «таємного покупця»), кабінетне дослідження договорів та кабінетне порівняння банків та НБФУ.

Основні результати дослідження показали, наступне:

  • часто рекламні матеріали не вказують найважливішої для споживача інформації реальної річної процентної ставки – та не зрозумілі з точки зору вартості кредиту. Банки та НБФУ ще не привели рекламу у відповідність до вимог Закону про споживче кредитування;
  • рівень письмового інформування позичальників все ще надзвичайно низький та не відповідає законодавству. До паспортів споживчого кредиту не завжди включаються найважливіші елементи кредиту, такі як вартість та графік платежів. Фінансові установи продовжують відмовляти споживачам у можливості взяти із собою проект договору для ознайомлення до його підписання. Усні консультації є порівняно інформативними, але таку інформацію, як реальна річна процентна ставка, не надають у більшості випадків;
  • відповідність договорів про споживчий кредит законодавству покращилася з певних питань, особливо в частині зазначення реальної річної процентної ставки. Однак, частина договорів не містять інформації, що вимагається законодавством, або мають умови, що йому суперечать;
  • частіше всього, практики і процедури кредитування, з якими безпосередньо стикалися «таємні покупці», не відповідали вимогам законодавства на всіх етапах процесу – починаючи з інформації, яка має надаватися споживачу до укладення договору, і якої або не було надано, або вона була неправильною, до процедури відмови від договору, право на яку заперечувалося кредитодавцем.

Головна причина того, що Закон не виконується, більшість учасників заходу назвали «типові недобросовісні практики продажів». Однак, і представники фінансових установ, і представники регуляторів з цим не погодилися. На їхню думку, не можна всі проблеми в сфері кредитування списувати на недобросовісний персонал та бажання фінустанов нажитися на споживачах. Розвитку кредитування заважає також фінансова неграмотність населення та високі ризики кредитодавців.

«Ми зробили клієнта щасливим, але щасливий клієнт не розуміє, що знаходиться в документі», - прокоментував, наприклад, ситуацію з обов’язковою видачею паспорта споживчого кредиту Себастіан Рубай, заступник голови правління, член наглядової ради банку ПУМБ.

За його словами, для клієнтів насамперед важлива сума виданого кредиту, щомісячні платежі і коли його потрібно повернути, ніж вся та інформація, яка вказується у паспорті.

«Говорити про захист прав споживачів фінансових послуг у відриві від захисту прав кредиторів неправильно», - відмітила у свою чергу заступник голови НБУ Катерина Рожкова. За її словами, тільки якщо в Україні буде забезпечено захист прав обох сторін, тоді буде забезпечене зростання кредитування й економіки в цілому.

Для того ж, щоб захистити права кредитодавців, за словами К. Рожкової, необхідно прийняти законопроект 2456д.

«Ми дуже очікуємо на те, що буде прийнятий закон, й ми зможемо, врешті решт, імплементувати цей закон. І, вже маючи законні підстави, вимагати від банків більш якісного, і більш глибокого розкриття інформації для клієнтів», - відмітила вона.

Додати коментар
Поділитися: