Генеральний директор АФІ Владислав Блідченко взяв участь в установчому засіданні робочої групи щодо обговорення проєкту закону № 5065 «Про фінансові послуги та фінансові компанії», яке відбулося у Комітеті Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики.

На засідання Комітету було запрошено по одному із представників профільних асоціацій. Інші представники мали можливість слідкувати за зустріччю в онлайн режимі з використанням програмного забезпечення ZOOM.

Запрошені учасники зустрічі висловили свої концептуальні зауваження та пропозиції до законопроєкту № 5065.

Зокрема, Генеральний директор АФІ Владислав Блідченко підтримав необхідність прийняття нового закону про фінансові послуги, оскільки чинний закон вже не відповідає потребам сьогодення та не дозволяє розвиватися як окремим видам фінансових послуг, так і надавачам фінансових послуг.

Також В. Блідченко зазначив, що текст законопроєкту значно змінився від попередньої редакції, над якою в асоціації почали працювати влітку минулого року.

Більше того, зареєстрована народними депутатами редакція законопроєкту, вже враховує багато пропозицій, поданих АФІ та її членами. Генерельний директор АФІ від імені членів асоціації окремо подякував народним депутатам – авторам законопроекту.

Водночас, окремі положення законопроекту, з точки зору АФІ, потребують додаткового опрацювання до другого читання.

По-перше, законопроєкт перенасичений положеннями щодо здійснення регулювання небанківського ринку не на рівні законодавчих норм, а через нормативно-правові акти НБУ.

У багатьох формулюваннях є фраза «… та/або нормативно-правовими актами Регулятора…», що дає можливість Регулятору самостійно та на власний розсуд, в супереч або за відсутності законодавчого регулювання встановлювати вимоги, обмеження, нормативи, порядки і майже все, що він захоче щодо всієї фінансової системи країни.

Крім того, наявність такої кількості відсилань до актів Регулятора та одночасна законодавча відсутність порядку розробки, розгляду та ухвалення рішень НБУ наразі не дозволяє взагалі зрозуміти майбутню концепцію державного регулювання ринку небанківських фінансових послуг.

По-друге, проєкт не містить адекватного захисту прав надавачів фінансових послуг, які також мають право на захист, особливо беручи до уваги те, що більшість працює без залучення коштів фізичних осіб, без доступу до рефінансування, державних гарантій, державних програм, виключно на власних коштах.

По-трете, необґрунтоване відкладення на два роки введення в дію положень, які направлені на розвиток фінансових компаній та ринку небанківських фінансових послуг.

«З одного боку ми підтримуємо необхідність перехідного періоду для адаптації діяльності надавачів фінансових послуг до нових підходів та вимог в державному регулюванні. З іншого, вбачаємо доцільним окремі положення законопроєкту ввести в дію одразу, так як це передбачається з питань ліцензування. Наприклад, введення інституту таємниці фінансової послуги або уточнення та врегулювання питання джерел залучення коштів фінансовими компаніями можуть бути введені не чекаючи дворічного перехідного періоду, що сприятиме подальшому розвитку ринку», – зауважив В. Блідченко.

Окремої уваги заслуговують питання переходу Регулятора на здійснення нагляду на основі ризик-орієнтовного підходу та наявності в законопроєкті положень безапеляційного позбавлення ліцензій, навіть у разі вчинення малозначимого порушення. Статтею 48, яка визначає підстави для анулювання ліцензії, по суті встановлюється обов’язок Регулятора прийняти рішення про анулювання ліцензії. Натомість, з точки зору АФІ, саме у цьому випадку у Регулятора повинно бути право, а не обов’язок приймати відповідне рішення з урахуванням відповідних пропорційних наглядових заходів для їх мінімізації з урахуванням профілю ризиків, суттєвості виявлених ризиків, розміру, особливостей діяльності та бізнес-моделі надавача фінансових послуг.

Нарешті, В. Блідченко акцентував увагу на відсутності законодавчої можливості створення фінансовими компаніями та ломбардами СРО, оскільки нормами спеціального закону (а саме цей закон є спеціальним по відношенню до цих надавачів фінансових послуг) не передбачається взагалі така можливість.

Узагальнюючи, Гендиректор АФІ звернув увагу, що зареєстрований законопроєкт може бути підтриманий у першому читанні, проте потребує подальшого доопрацювання, та повідомив, що представники асоціації готові приймати участь в роботі відповідних робочих груп у будь-якому форматі.

Підсумовуючи результати засідання робочої групи головуюча Елла Рєпіна, народний депутат, Голова підкомітету з питань функціонування небанківських фінансових установ та страхової діяльності профільного Комітету ВР звернулася з проханням до всіх учасників дискусії підготувати та надати у строк до кінця 3 березня 2021 року пропозиції до законопроєкту № 5065, з метою постатейного обговорення норм документу на наступному засіданні робочої групи, яке попередньо призначено на 15:00 10 березня цього року.

Таким чином, закликаємо всіх учасників АФІ долучатися до участі в доопрацюванні законопроєкту № 5065 та надавати свої пропозиції для узагальнення до АФІ будь яким зручним для вас способом, наприклад, на електронну скриньку welcome@afi.org.ua або в телеграм групу АФІ.