З 14 липня небанківські фінустанови та колекторські компанії працюватимуть з простроченою заборгованістю за новими правилами. Порушників чекає штраф або навіть позбавлення ліцензії. Детальніше про це розповіла начальник управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ Ольга Лобайчук в ході четвертого професійного МФО саміту 2021.

За словами Ольги Лобайчук, потік негативу на ринок МФО дуже великий. Крім того, регулятор виявляє проблеми в окремих компаніях, які навіть не зареєстровані як фінансові установи по роботі з боржниками. Усунути ці проблеми повинен закон про захист боржників при врегулюванні простроченої заборгованості, який вступає в силу з 14 липня.

Що з’явиться нового:
I. Вимоги до кредитору і колекторської компанії при врегулюванні простроченої заборгованості.

  1. Кредитор буде оцінювати алгоритм роботи колектора. У разі виявлення порушень прав споживачів та отримання відмови їх усунути кредитор має право відмовити в подальшій співпраці з таким колектором.

2. Визначено інструменти здійснення контролю кредитора за дотриманням колектором вимог до етичної поведінки. «Ми попросили кредиторів передбачити в договорах з колекторськими компаніями пункт про те, що колекторська компанія розуміє вимоги регулятора і закону і повністю несе відповідальність за їх виконання», – деталізувала Ольга Лобайчук.

3. Визначено вимоги до взаємодії зі споживачем. «Ми рекомендуємо налаштувати програмні забезпечення таким чином, щоб чітко і зрозуміло можна було визначити час, дату, хто, що говорив і кому. Це, в першу чергу, захищає кредитора від недобросовісних позичальників, які можуть маніпулювати тими чи іншими нормами закону. Відносно інформації, то ми просимо зберігати її 3 роки », – роз’яснила експерт.

4. Додатково закон зобов’язує кредитора і колектора розміщувати на своїх сайтах інформацію про укладені договори і залучених осіб. Ця ж інформація буде дублюватися в зведеному вигляді на сайті НБУ.
Дії залучених додаткових осіб відносяться до зони відповідальності колектора.

«Наша мета – не карати. Ми за те, щоб компанія самостійно регулювала всі питання зі своїм клієнтом. Для цього слід і кредитору, і колектору розмістити на своїх сайтах інформацію про різні каналах зв’язку, за якими споживач зможе звертатися. Кредитора попросимо розміщувати контактну інформацію свою, а також колектора », – повідомила Ольга Лобайчук.

На приведення наповнення сайтів інформацією у відповідності з усіма вимогами регулятор надасть кредиторам та колекторам ще 10 днів.

II. Нагляд за дотриманням вимог щодо етичної поведінки

Начальник управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ зазначила, що зараз готується постанова НБУ про здійснення нагляду за дотриманням законодавства та вимог щодо етичної поведінки. За її словами, нагляд буде досить спрощеним і не буде містити оцінку ризику тощо.

«Законодавець дав нам чіткі заходи впливу: перші два порушення – штраф, третє порушення – призупинення діяльності та ведення компанії в реєстрі», – сказала вона.

Крім того, в разі необхідності передбачено залучення інших державних органів і осіб, зокрема правоохоронців і представника уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в сфері захисту персональних даних.

Встигнути вибити все
Як зазначила Ольга Лобайчук, нові вимоги до МФО про етичному поведінці діють з 14 квітня. Саме в цей день закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» № 1349-IX вступив в силу, але вводиться він в дію через три місяці з дня набрання чинності (14 липня), крім окремих пунктів . Документ покликаний захистити боржників від дій недобросовісних колекторів.

«На жаль, не всі компанії виконують вимоги при роботі з боржниками. Більш того, останні три місяці (після прийняття закону № 1349. – Ред.) Кредитори і колектори діють за принципом “вибити все і з усіх” до 14 липня. Скарг споживачів стало набагато більше. Тому з 14 липня вже будемо працювати більш детально з окремими установами », – попередила представник НБУ.