Фахівці НБУ розповіли про особливості ліцензування небанків

22.10.2020

Закон про «спліт» став відправною точкою для трансформації ринку небанківських фінансових послуг (НФП). Аби розпочати впровадження комплексних змін Національний банк працює над новою архітектурою законодавства та нормативно-правових актів. Про нові регуляторні акти, а також про особливості ліцензування небанків фахівці НБУ розповідали під час конференції «Digital ERA: Фінанси & Клієнти».

На своїй сторінці у Facebook НБУ опублікував кілька ключових тез з конференції та презентації:

Що за особливості ліцензування побачив НБУ у процесі роботи з небанківськими фінустановами?

З моменту початку регулювання Національним банком ринку НФП, було виявлено низку проблем, що виникають у процесі ліцензування. Це як операційні проблеми (порушення строків подачі документів, некоректно сформовані пакети документів, некоректно вказані канали комунікації із заявником тощо), так і більш структурні питання, пов'язані з погодженням набуття істотної участі, прозорістю структури власності установ.

Які саме структурні проблеми побачив НБУ?

Наприклад, це подання на погодження набуття істотної участі осіб, які з високою вірогідністю є/стануть номінальними, а не реальними власниками; відсутність коштів на рахунках заявників, які прагнуть набути істотну участь у фінустанові; виявлення фактів набуття особами істотної участі без погодження з регулятором; спроби обійти погодження з регулятором через інститут довірених осіб. Також це недотримання ліцензійних вимог при зверненні за отриманням нових ліцензій, неякісна підготовка змін до правил страхування, невідповідність правил та примірних договорів надання фінансових послуг законодавству про захист прав споживачів.

Чому фінустановам потрібно працювати над виправленням виявлених проблем?

Виявлені структурні та операційні проблеми ведуть до затягування процесу розгляду пакетів документів. В певних випадках, вони навіть призводять до відмови в погодженні набуття істотної участі, видачі ліцензій або здійсненні інших реєстраційних дій. Для того, аби пришвидшити розгляд документів та запобігти отриманню відмови, потрібно дотримуватись вимог законодавства та регуляторних актів, правильно формувати документи та коректно вказувати контактні дані, за якими можливо зв'язатись із заявником.

Чи планує Національний банк зміни до чинного регулювання?

Так, до кінця 2020 року Національний банк планує розробити 13 регуляторних та інших нормативно-правових актів, для впровадження комплексних змін на ринку. Вони також будуть виноситись на громадське обговорення. Ці акти спрямовані на підвищення ефективності системи державного регулювання фінансових ринків, прозорості та надійності ринку небанківських фінансових послуг і стосуються:

  • Ліцензування та реєстрації;
  • Інпекційних перевірок;
  • Тимчасової адміністрації;
  • Вимог до структури власності;
  • Критеріїв оцінки ризику;
  • Сертифікації тимчасових адміністраторів;
  • Безвиїзного нагляду;
  • Заходів впливу;
  • Звітності;
  • Вимог до капіталу та платоспроможності;
  • Вимог до інформації, що стосується аудиту або огляду фінансової звітності;
  • Методик формування резервів зі страхування.

Детальніше про ці нормативно-правові акти тут: https://tinyurl.com/yydxpkpk

Більше про проблеми ліцензування: https://tinyurl.com/y6cb5dur

Додати коментар

Матеріали на цю тему:

06.08.2020

Новостворений Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг Національного банку прийняв перші рішення у сфері реєстрації та ліцензування.

08.09.2020

Національний банк оприлюднив результати ліцензування та реєстрації фінансових установ у серпні 2020 року.

27.12.2017

НБУ затвердив нову редакцію Положення про порядок надання небанківським фінустановам та національному оператору поштового зв’язку генеральних ліцензій на здійснення валютних операцій