НБУ: Кредитний онлайн-договір дорівнює паперовому

01.09.2020

Національний банк України з 1 липня 2020 року став регулятором небанківських фінансових установ. Відтоді на його адресу надходять звернення від громадян з проханням анулювати борги перед фінансовими компаніями. На їхню думку, якщо кредитний договір укладений онлайн, то фінансова компанія не дотрималася вимог до його оформлення. Чи є підстави так вважати, НБУ роз’яснив споживачам на своєму сайті.

Оформлений онлайн договір рівноцінний звичайному паперовому договору

Якщо споживач оформив кредитний договір онлайн, використавши одноразовий пароль, то такий договір є рівноцінний звичайному паперовому. За законом однотипний пароль має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис чи кваліфікований електронний підпис (Закон «Про електронні довірчі послуги»). Тому не варто нехтувати зобов’язаннями за кредитом, якщо його укладено в онлайн-форматі.

У деяких клієнтів фінкомпаній викликає подив той факт, що в разі виникнення прострочки за кредитом, укладеним онлайн, інформація про них потрапляє до колекторів. Так відбувається через те, що під час укладання договору на вебсайті ви поставили «галочку» навпроти рядка «підтверджую згоду на обробку своїх персональних даних, у тому числі їх передання до бюро кредитних історій». Така згода і є підставою для фінансової установи передавати інформацію про клієнта до колекторської компанії, якщо він не виконує свої зобов’язання. У результаті колектор може телефонувати за вказаними в анкеті номерами телефону та надсилати листи клієнту.

До того ж інформація про клієнта фінкомпанії буде також доступна бюро кредитних історій. У майбутньому це ускладнить отримання нового кредиту.

Потрібно читати всі документи під час підписання договору з фінансовою компанією. Онлайн – не виняток

Нацбанк дає важливу пораду усім, хто планує брати кредит, – уважно читайте умови договору. Особливо, якщо підписуєте його онлайн.

Адже підписуючи договір, у тому числі за допомогою одноразового пароля, споживач бере на себе зобов’язання виконувати його умови. Тому потрібно уважно прочитати документи, роздрукувати та зберегти примірник договору. У документі повинні бути прописані всі умови кредиту – відсоткова ставка, можливі комісії та додаткові платежі, штрафні санкції в разі прострочення виплат.

Споживачам не варто нехтувати інформацією про обробку персональних даних. Адже вони дають згоду на передавання інформації про них третім особам, наприклад, органам державної влади чи колекторським компаніям.

Також потрібно звернути увагу, якщо громадянин бере кредит, більший за мінімальну зарплату (зараз 4 723 грн), строком більше ніж на один місяць, то фінкомпанія повинна надати йому не тільки договір, але й паспорт споживчого кредиту. У такому паспорті зазначається реальна річна процентна ставка та додаткові комісії. Це вимоги Закону «Про споживче кредитування».

Якщо фінансова компанія порушила права споживача потрібно скаржитися

Якщо фінансова установа не виконує умови договору, то НБУ радить звернутися зі скаргою на ім’я керівництва небанківської фінансової установи. Не отримали відповідь – потрібно звертатися до Національного банку України.

Додати коментар

Поділитися: 

Матеріали на цю тему:

05.12.2017

Колонка президента Об'єднання Фінансових Установ Дмитра Кравченка про онлайн-кредитування на профільному ресурсі Мінфін.

15.06.2017

15 червня Проект USAID «Трансформація фінансового сектору» спільно з Незалежною асоціацією банків України (НАБУ) провели круглий стіл на тему «ЗАКОН ПРО СПОЖИВЧЕ КРЕДИТУВАННЯ: НАБРАННЯ ЧИННОСТІ».

16.06.2017

Національний Банк України розробив вимоги до кредитних посередників.