У режимі принтера: що прийняла ВР за два тижні роботи

23.09.2019

У нової Верховної Ради завершилась останній пленарний тиждень вересня, і депутати йдуть працювати в комітетах і фракціях. Наступного разу вони зберуться 2 жовтня. Саме час розібратися, що ж вони прийняли за два минулі тижні, пише Liga.net. І починає з законів, які вже прийняті в другому читанні і в цілому, і чекають підпису президента.

Фіктивне підприємництво декриміналізувати

18 вересня депутати прийняли в другому читанні і в цілому законопроект №1080, який виключає з Кримінального кодексу України статтю 205 КК «Фіктивне підприємництво». Закон набере чинності з дня, наступного за офіційним опублікуванням. Так що справа лише за підписом президента.

Ми ж нагадаємо читачам, що за цією статтею створення або придбання компаній з метою прикриття незаконної діяльності або здійснення діяльності, на яку є заборона, каралося штрафом від 500 до 2000 неоподатковуваних мінімумів. Повторні такі дії або якщо вони завдали великої матеріальної шкоди державі, банкам, іншим юридичним особам або громадянам, погрожували штрафом 3000 - 5000 неоподатковуваних мінімумів.

Але на практиці контролери найчастіше використовували цю статтю не проти реальних «фіктивників», а як інструмент тиску на законослухняний бізнес. Досить було звинуватити за ст. 205 КК директора однієї компанії-постачальника, щоб потім по ланцюжку зняти податковий кредит по ПДВ і витрати у всіх його покупців. Причому нерідко це закінчувалося для них статтею 212 КК «Ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів)». Отримавши від жертви «відкупного», контролери закривали справу за відсутністю складу злочину.

Тепер цей важіль тиску у них забрали. Та й нинішню податкову міліцію обіцяють незабаром перетворити в абсолютно новий орган (Службу фінансових розслідувань або Бюро фінансової безпеки, назва не настільки важлива), що працює на інших принципах.

Покарання за ухилення від сплати податків посилили

Тим же законом збільшуються штрафи за вищезазначеною статтею 212 КК за ухилення від сплати податків.

Так, навмисна несплата податків, яка привела до ненадходження до бюджетів чи цільових фондів коштів у значних розмірах, карається штрафом від 3000 до 5000 неоподатковуваних мінімумів (було від 1000 до 2000) або позбавленням права обіймати певні посади на строк до трьох років.

Ті ж дії, які призвели до ненадходження до бюджетів чи цільових фондів коштів у великих розмірах, караються штрафом від 5000 до 7000 неоподатковуваних мінімумів (було від 2000 до 3000) або позбавленням права обіймати певні посади на строк до трьох років.

Виходить, що без 205-ї статті звинуватити платника по 212-й буде складніше, але більші зусилля слідчого органу сторицею окупляться державі великими штрафами, а для реального «ухильника» обійдуться дорожче. Логіка в цьому є.

Єдину звітність з ЄСВ та ПДФО введуть тільки в 2021 році

19 вересня Верховна Рада прийняла в другому читанні і в цілому законопроекти №1057 і №1072, які спрощують і уніфікують подачу звітності по зарплаті.

Про необхідність об'єднання звітності з податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) і єдиного соціального внеску (ЄСВ) говорили вже давно. Адже об'єкт оподаткування за своєю суттю один і той же - зарплата та інші виплати працівникам. Але при цьому роботодавці змушені подавати два різних звіти: по ПДФО - раз в квартал, по ЄСВ - щомісяця.

З 1 січня 2021 року, коли прийнятий Закон вступить в силу, буде подаватися тільки одна форма звітності з ПДФО та ЄСВ, і вона буде квартальною, що не може не радувати (хоча до першого читання в законопроекті №1072 депутати пропонували зробити її щомісячною). Але ЄСВ в цьому звіті треба буде показувати з помісячною розбивкою, що, втім, не є проблемою при нинішньому рівні автоматизації.

Те ж саме стосується звітності самозайнятих осіб та ФОП, як на єдиному податку, так і на загальній системі оподаткування - їх звітність повинна буде містити і відомості про суми ЄСВ, які підприємець платить за себе, при цьому періодичність і терміни подачі залишаються колишніми.

Так що справа тепер головним чином за Мінфіном - щоб звітні форми, які він розробить, були зручними не лише для перевіряючих, а й для складаючих. На це йому відвели додаткові півроку (спочатку єдину звітність планували ввести вже з 1 липня 2020 року).

Підприємців все ж змусять застосовувати РРО

Незважаючи на бурхливі протести частини підприємців та експертів, все ж прийнятий у другому читанні і в цілому пакет з двох законопроектів 1053-1 та +1073 про тотальне застосування РРО підприємцями 2-4 груп і кешбек. Зміни вносяться до Закону про РРО та Податковий кодекс.

Зараз ФОП на 2 - 4 групах єдиного податку, річний дохід яких не перевищує 1 млн грн можуть брати готівку без РРО. Ця поступка не поширюється на тих, хто торгує технічно складними побутовими товарами, такими, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарськими засобами та виробами медичного призначення - вони зобов'язані проводити розрахунки через РРО незалежно від обсягу виручки (п. 296.10 ПКУ).

Що ж зміниться? Судячи з порівняльним таблиць до законопроекту 1073 до другого читання, доступним на сайті Ради, поточний status quo збережеться до 1 жовтня 2020 року. З вказаної дати перелік видів діяльності, при яких треба буде обов'язково застосовувати РРО, істотно розшириться. Крім техніки і медикаментів, в нього увійдуть, зокрема:

  • інтернет-торгівля;
  • торгівля ювелірними виробами;
  • громадське харчування;
  • туристичні послуги;
  • готельний послуги.

А з 1 січня 2021 року право приймати готівку без РРО залишиться тільки у ФОПів 1-ї групи. Всі інші платники єдиного податку незалежно від річного доходу будуть зобов'язані застосовувати РРО.

Щоб парирувати заперечення про дорожнечу РРО та складності процедури їх реєстрації, законодавці передбачили можливість застосування так званих "програмних РРО", які по суті представляють собою спеціальне програмне забезпечення для смартфона на базі Android або iOS. Що-що, а смартфони зараз є майже у всіх.

При цьому розміри штрафів в цій сфері значно виростуть. А ще самі покупці будуть стежити, щоб їм видавали фіскальні чеки. Для цього їм пообіцяли так званий «кеш-бек»: отримавши від продавця касовий чек, покупець зможе перевірити його через електронний кабінет на сайті податкової служби, і якщо виявиться, що він не був зареєстрований в базі - покупець отримає від держави винагороду в розмірі вартості товару. За все заплатить продавець.

Вождь світового пролетаріату В. І. Ленін говорив: «Комунізм є радянська влада плюс електрифікація всієї країни, бо без електрифікації підняти промисловість неможливо». Новий час - нові гасла. Судячи з того, що законопроекти про РРО нова Рада прийняла в числі перших, капіталізм є нова влада плюс РРО-ризация всієї країни. Бо, як нам пояснили, без повсюдного застосування РРО побороти тінь практично неможливо.

Що ще на черзі?

З того, що вже прийнято в першому читанні ще 13 вересня, - єдиний рахунок для сплати податків, зборів та ЄСВ, передбачений законопроектами №1049 і №1051 (вносять зміни до Податкового кодексу, закони про ЄСВ та про виконавче провадження).

Ідея полягає в тому, щоб практично всі податки, збори та ЄСВ (крім ПДВ, акцизного податку з реалізації пального і спирту етилового, а також митних платежів, для яких діють окремі системи адміністрування), можна було платити з єдиного рахунку через Електронний кабінет платника податків, всього лише проставивши галочки навпроти відповідних податків. І не буде більше плутанини з постійно змінюваними реквізитами бюджетних рахунків. Єдиний рахунок відкриють платнику в Державній казначейській службі за його заявою.

Для сплати податкових зобов'язань з використанням єдиного рахунку платник самостійно поповнювати його грошовими коштами з банківських рахунків. Платник також матиме право перераховувати кошти з єдиного рахунку на рахунки, відкриті в системах електронного адміністрування ПДВ та реалізації пального і спирту етилового.

У разі прийняття, Закон набере чинності вже з 1 січня 2020 року, а самі рахунки запрацюють по готовності програмного забезпечення, але не пізніше 1 липня 2020 року.

Подані, але ще не проголосовані

В останній день пленарного тижня депутати заслухали доповідь міністра фінансів щодо проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (законопроект №2000).

До голосування справа поки не дійшла, але ключові параметри, які важливі для оподаткування, вже відомі і навряд чи зміняться:

  • прожитковий мінімум для працездатних осіб - 2102 грн (до речі, депутати готують зміни і до Закону про прожитковий мінімум в частині його визначення та застосування);
  • мінімальна зарплата - 4723 грн.

Нагадаємо, що від них залежать дуже багато показників, зокрема - мінімальна щомісячна сума зобов'язань по ЄСВ, яку сплачують всі підприємці.

А ось де нас ще чекають сюрпризи, так це в законопроектах 1209 і 1210.

Законопроект №1210, який його автори оптимістично назвали «Про вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних і логічних неузгодженостей в податковому законодавстві», вже встиг не на жарт налякати податкових консультантів. А більшість платників податків, яких він безпосередньо торкнеться, просто ще не встигли виникнути в 150-сторінковий документ. А даремно! Адже неузгодженості збираються усувати за їх рахунок. Ось кілька найбільш одіозних змін до Податкового кодексу, запропонованих цим законопроектом:

скасування персональної відповідальності контролерів за те, що вони пишуть в актах перевірок (яка і так була ефемерною, але вона хоча б була);

призначення позапланових перевірок не за фактом виявлених порушень, а просто при наявності підозр або сумнівів з боку контролерів;

виключення впливу курсових різниць на об'єкт оподаткування при розрахунку податку на прибуток (ще одна мрія податківців);

при експорті товарів за цінами нижче собівартості - нарахування ПДВ за ставкою 20% на різницю (фіскальна служба і раніше намагалася домагатися цього, але незмінно програвала в судах);

необґрунтоване, за твердженням учасників ринку, підвищення ставок рентної плати за використання надр для видобутку залізорудної сировини;

значне зростання ставок акцизного податку на тютюнові вироби, які здатні загнати ринок у тінь.

І це тільки мала частка всього того, що запропоновано. Таке відчуття, що законопроект готували в податкову службу, тому що «хотілки» податківців тут проглядаються дуже чітко. І це при тому, що в основу був покладений добре пропрацьований ще попереднім Мінфіном «антиоффшорний пакет».

На щастя, Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики налаштований на конструктивний діалог, і весь наступний тиждень буде йти обговорення та доопрацювання окремих найбільш одіозних пропозицій. І вже з 2 жовтня ми побачимо результати.

Юрій Циганок

керівник Центру податкової та бухгалтерської експертизи ЛІГА:ЗАКОН

Додати коментар

Поділитися: 

Матеріали на цю тему:

19.09.2017

9 вересня набули чинності зміни до Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства.

12.06.2017

Генеральный директор AFI Виктория Волковская выступила экспертом в материале о законе о потребкредитовании в издании «Фокус».

01.03.2019

Нацкомфінпослуг проінформувало компанії щодо застосування статті 6 Закону «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг»