Учасники фінринку закликають депутатів не голосувати за СПЛІТ

21.11.2018

Сьогодні, 21 листопада в ІА «УНІАН» відбулася прес-конференція «Закон про СПЛІТ: мегарегулятор - смерть для ринку фінансових послуг».

У прес-конференції взяли участь: народний депутат Максим Поляков, генеральний директор Об’єднання фінансових установ, черговий координатор Об’єднання учасників фінансового ринку Вікторі Волковська, голова Ради Асоціації «Бюро кредитних історій України» Антоніна Паламарчук, директор Національної асоціації недержавних пенсійних фондів України і адміністраторів недержавних пенсійних фондів України Тетяна Шевкун, генеральний директор УАІБ Андрій Рибальченко, генеральний директор Асоціації «Страховий бізнес» В’ячеслав Черняховський, голова правління ГО «Страховий захист» Василь Дарков, віце-президент Національної асоціації кредитних спілок (НАКСУ) Людмила Кравченко, завiдувач кафедри УФП ХНЕУ iм. Семена Кузнеця, заслужений економіст України, доктор економічних наук, професор Наталiя Внукова та правозахисник, представник «Стоп корупцii» Ігор Бондарчук.

Учасники прес-конференції розповіли журналістам про ризики законопроекту 2413а (більш відомий як СПЛІТ), який завтра, 22 листопада Верховна Рада планує розглянути у другому читанні. Законопроектом передбачається передати регулювання та нагляд за небанківським фінансовим ринком від Нацкомфінпослуг до Національного банку та НКЦПФР.

Представники небанківського фінансового ринку оголосили про загрози, які несе прийняття даного законопроекту для установ та споживачів. Зокрема, сама головна з них – можлива «зачистка» всього ринку небанківських фінансових послуг та його переділ між зацікавленими особами.

Першим свою позицію з приводу законопроекту висловив М. Поляков.

«За три роки даного законопроекту у мене більш ніж послідовна позиція, яка жодного разу не змінилася. Я вважаю, що жодної необхідності прийняття такої псевдореформи немає. Ми розуміємо, що до Нацкомфінпослуг є багато питань, що цей орган повинен розвиватися, реформуватися, покращувати якість своїх послуг. Проте, це не має жодного відношення до законопроекту», - заявив він.

М. Поляков нагадав, що у свій час СПЛІТ просувала і була його ідеологом екс-голова Національного банку В. Гонтарєва. Але зараз вона переховується десь у Британії, після супер реформи банківського сектору.

«На жаль, сьогодні ми маємо після «реформи» 60% державних банків, знищено десятки тисяч робочих місць, закрита більшість банків з українським капіталом і, як бачимо, сьогодні майже відсутнє кредитування, крім державних банків», - привів приклад М. Поляков.

Які ж, на думку депутата, найбільші мінуси законопроекту? Насправді, цей законопроект не є реформаторським, бо він включає виключно механічне приєднання Нацкомфінпослуг до Нацбанку та частково до фондового ринку. Тобто, жодних змін в якості обслуговування, збільшення інвестиційних можливостей і привабливості небанківського ринку не буде. Одне з найболючіших питань документу є також відсутність захист прав споживачів, тому що його просто немає в Національному банку.

«Але головне, що ми отримали висновок юридичного департаменту Верховної Ради, де законопроект визначається як антиконституційний. НБУ стає не просто мегарегулятором, а стає окремою гілкою влади - ринок регулюється нормативними актами НБУ. І тільки на розсуд самого Нацбанку він буде проводити якийсь зміни», - підкреслив М. Поляков.

В свою чергу, В. Волковська зауважила, що можливе прийняття законопроекту – це, перш за все, звуження ринку, яке приведе до того, що фінансові послуги стануть дорожчими.

«Це непрозорі та незрозумілі правила. Лунає багато заяв та обговорень, але вони не відповідають тому, що дійсно написано у законопроекті 2413а, який доопрацьований до другого читання. Наразі ми маємо дуже прозорі умови щодо ліцензування, складні, але зрозумілі умови розкриття наших бенефіціарів, звітності. Маємо систему реагування на скарги споживачів наших послуг. У НБУ цього не має», - підкреслила В. Волковська.

В той же час вона додала, що ринок хоче зберегти фінансовий ринок, зберегти свої робочі місця та ту довіру споживачів, яку він зміг утримати.

«У нас мають бути реформи, але реформи на розвиток, а не на звуження, втрату робочих місць і подорожчання послуг», - підкреслила вона.

А. Рибальченко ж розкритикував заяви НБУ щодо того, що СПЛІТ – це перший крок до реформування. За його словами, цей крок не те що не вдалий, він – неприйнятний.

Крім того, він зауважив, що незрозумілою є модель регулюванням, яку пропонують ринку небанківських фінпослуг.

«Те, що сьогодні пропонується законопроектом 2413а – це механічний розподіл функцій між НКЦПФР та Нацбанком. При цьому, донорські організації, які допомагають нам реформувати нашу регулятивну частину, у якості прикладу можливих моделей приводять Вірменію, Сербію та Росію. Для нас це досить дивний вибір нашого шляху. Також дивно, що вони не бачать кінцевої точки цієї реформи. Вони не приховують, що це проба пера. І через 5 років ми побачимо, наскільки вона ефективна», - розповів А. Рибальченко.

Багато питань до законопроекту і у Н. Внукової.

«У мене як у виборця є питання, чому законопроект порушує мої права як виборця. У ньому дуже погано проглядається механізм захисту прав споживачів. У Нацкомфінпослуг створений Центр адміністративних послуг. Вони цю функцію виконують. Де написано в Законі про НБУ, що він захищає споживачів? Я такого не бачу», - зауважила вона.

Вона також додала, що вважає за необхідне забрати у НБУ функцію регулювання й посилити її у Нацкомфінпослуг, тому що всі банківські послуги, відповідно до закону про фінпослуги, є фінансовими послугами.

В. Дарков також не розуміє, як НБУ, який не входить в систему захисту прав споживачів, буде здійснювати їхній захист.

Також він звернув увагу, що, коли зникне Нацкомфінпослуг, зникне і Громадська рада при цьому регуляторі і Комітет захисту прав споживачів фінансових послуг.

В. Черняховського ж турбують ті плани, які НБУ прописав у своїй Білій книзі. Зокрема, регулятор пропонує ввести нормативи платоспроможноств у 70 млн євро додаткового капіталу для страхових компаній, які не страхують життя, та 100 млн евро для лайф. Якщо такі норми введуть, 90% СК піде з ринку, вважає В. Черняховський.

«Нам пропонують з розгону застрибнути в європейські нормативи, які ми не зможемо виконувати», - зауважив він.

За його словами, зараз потрібно сідати й прописувати підходи до реформування небанківського сектору з точки зору реального прогнозування, макро- та мікроекономічних показників. А потім визначатися, який нагляд потрібен ринку.

Про чистку ринку сказала і Т. Шевкун. За її словами, наслідком прийняття законопроекту буде переліцензування всіх суб’єктів ринку, так звана чистка ринку. При цьому, як це відіб’ється на учасниках НПФ ніхто не розглядає.

«Функції передаються двом регуляторам, які уже провели невдалі реформи на свої ринках. Я закликаю наших народних обранців, експертів ще раз уважно переглянути висновок юридичного управління, чому даний законопроект спричинить тільки додаткову кризу у системі НФУ», - закликала Т. Шевкун.

В свою чергу А. Паламарчук пояснила, чому за СПЛІТ дуже сильно виступає НБУ.

«Коли ми проаналізували закон, стало зрозумілим чому. НБУ зможе регулювати ринок своїми нормативними актами», - відмітила вона. Як результат, НБУ отримає вседозволеність.

Л. Кравченко також звернула увагу, що законопроект відміняє ст. 74 закону про фінансові послуги, там де йдеться про відповідальність регулятора за наслідок прийнятих ним рішень. Також документ виводить суб’єктів регулювання з-під дії закону про ліцензування.

«Велика вада – це абсолютна відсутність будь-яких процедур, можливість НБУ вирішувати всі ці питання власними нормативними актами. Але не можна допустити створення монопольного влади будь-якого державного органу у будь якому секторі економіки, і фінансовому зокрема», - вважає Л. Кравченко.

На завершення учасники прес-конференції запросили усіх присутніх приходити 22 листопада до Верховної Ради і провести мирну акцію та закликати депутатів голосувати проти прийняття цього законопроекту.

Також за результатами прес-конференції її учасники підписали колективне звернення до НАБУ, Національного агентства з питань запобігання корупції, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, НБУ, Мінфіну, Комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності, Нацкомфінпослуг з вимогою провести перевірку законності законопроекту про СПЛІТ та проаналізувати, чи не суперечить він Конституції України.

Повне відео з прес-конференції - тут.

 

Додати коментар
Поділитися: 
Матеріали на цю тему:
20.06.2018

Колонка генерального директора ОФУ Виктории Волковской для НВ.Бизнес

02.10.2018

Сьогодні на засіданні Комітету ВР з питань фінансової політики і банківської діяльності депутати проголосували за передачу в парламент для розгляду у другому читанні та прийняття в цілому законопроекту №2413а

27.11.2018

Заплановане голосування по законопроекту № 2413а (СПЛІТ) в четвер, 22 листопада не відбулося