Вікторія Волковська: Готуємось до похорон небанківського фінансового ринку?

02.10.2018

Сьогодні на засіданні Комітету Верховної Ради з питань фінансової політики і банківської діяльності депутати проголосували за передачу в Верховну Раду для розгляду у другому читанні та прийняття в цілому законопроекту №2413а про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг (СПЛІТ).

«За» таке рішення проголосували депутати: Руслан Демчак, Михайло Довбенко, Іван Фурсін, Павло Різаненко, Сергій Рибалка та Леонід Клімов.

«Проти» проголосували: Максим Поляков та Віктор Романюк.

«Утримався» народний депутат Олександр Жолобецький.

Під час доволі короткого обговорення законопроекту М. Поляков та В. Романюк навели показники сталого розвитку ринку небанківських фінансових послуг, аргументи проти запропонованої СПЛІТом моделі регулювання та запропонували НБУ показати такі ж точки зростання банківського ринку.

депутат С. Рибалка зауважив, що такий законопроект в зал виносити неможна, і в такому вигляді він не буде підтриманий їх фракцією - Радикальної партії Олега Ляшка. Проте, депутат проголосував «за» рішення Комітету «рекомендувати парламенту розглянути законопроект № 2413а у другому читанні».

Представникам більшості небанківського фінансового ринку прикро, що народні депутати Комітету, які проголосували «за» на сьогоднішньому засіданні, не взяли до уваги жодних аргументів, фактів та цифр ринку, подальшу долю якого вирішують .

Більше того, у більшості присутніх на засіданні Комітету склалося дивне відчуття, що на небанківському фінансовому ринку працюють виключно страхові компанії. Тоді як останніх всього біля 300 компаній з активами 57,4 млрд грн (за 2017 рік). Фінансових же компаній – більше 800, а їх активи складають 173,1 млрд грн. А ще є лізинг, управителі ФФБ, кредитні спілки та інші фінансові установи...

Нагадаємо, законопроект № 2413а, підготовлений до другого читання, за своєю суттю протирічить законопроекту, який Президент Петро Порошенко подав до Верховної ради ще 20 липня 2015 року, та передбачає перехід від чіткого законодавчого регулювання ринку фінпослуг до ручного регулювання новими регуляторами за допомогою їхніх нормативних актів, з необмеженими повноваженнями та відсутністю контрольних механізмів.

Крім того, законопроект містить ще багато недоліків. Наприклад, позбавляє споживачів можливості звертатися за захистом своїх прав до регулятора, адже не передбачає наділення НБУ та НКЦПФР функцією захисту прав споживачів, яка наразі є однією з ключових функцій Нацкомфінпослуг.

«Приховане» в законопроекті й переліцензування учасників ринку, які після затвердження НБУ та НЦПФР нових ліцензійних умов будуть зобовʼязані підтвердити свою відповідність новим вимогам регулювання.

Провали ж в регулюванні небанківського ринку під час перехідного періоду (1 рік) нададуть змогу недобросовісним компаніям зникнути з ринку, не виконавши свої зобов’язання перед споживачами.

Не виключено також, що конфлікт інтересів між банківським та небанківським кредитування призведе до того, що НБУ буде змушений суттєво підвищити вимоги до небанківського ринку, що призведе до звуження обсягів небанківського кредитування та виведення з ринку багатьох фінансових компаній.

Не сприймається ринком і те, що законопроектом № 2413а передбачено передати нагляд та регулювання небанківського фінансового ринку регуляторам, які на відміну від Нацкомфінпослуг, не змогли забезпечити розвиток своїх піднаглядних ринків.

На сьогодні небанківський фінансовий ринок – це більше 2100 страхових, фінансових, лізингових компаній, кредитних спілок, ломбардів, пенсійних фондів тощо. Відмінності стандартів обліку, бізнес-моделей, профілів ризику вимагають різних підходів до регулювання цього ринку. Нові ж регулятори не мають досвіду такого регулювання, коли кожен напрям діяльності регулюється окремо.

А як показує досвід інших країн, регулятор, який не може впоратись з великим та різноманітним ринком, починає штучно звужувати його до обсягів, за яких зможе виконувати свої функції. При цьому застосовуються жорсткі адміністративні заходи та штучне підвищення вимог до капіталу, нормативів тощо, що спричиняє виведення з ринку невеликих компаній з вітчизняним капіталом.

Таким чином, прийняття законопроекту №2413а призведе до втрати робочих місць на небанківському фінансовому ринку (наразі на ньому працює 73 тис. осіб), зменшення податкових надходжень до бюджету (за 2017 рік сплачено 1,2 млрд грн податку на прибуток) та обсягів надання фінансових послуг (у 2017 році ринком надано послуг на суму більш ніж 300 млрд грн).

Але, схоже, членам комітету, які голосували сьогодні за Спліт, це абсолютно байдуже. Інакше, як іще можна назвати поведінку, коли маючи на руках абсолютно усі аргументи, підтверджені офіційною статистикою, депутати свідомо хоронять прибутковий ринок?

Додати коментар
Поділитися: 
Матеріали на цю тему:
20.06.2018

Колонка генерального директора ОФУ Виктории Волковской для НВ.Бизнес

16.07.2018

Заявление участников финансового рынка - членов ОФУ относительно ситуации вокруг СПЛИТа